dogonJulius Hemphill -alto saxophone, flute
Baikida E.J. Carroll – trumpet
Abdul Wadud – cello
Philip Wilson – drums

“Dogon A.D.” – 14:30
“Rites” – 8:07
“The Painter” – 15:00
All compositions by Julius Hemphill
1972, Arista/Freedom Records

Un Dogon mascherato brandisce un sassofono come un’arma; dietro, fiamme e case di fango.

La prima opera di Hemphill a suo nome è una dichiarazione d’intenti già dalla copertina. L’avanguardia si rinnova ripartendo dal blues e dalle savane del Mali.
Ci avevano già pensato altri, qualche anno prima, Coltrane tra questi.

Una batteria scarna ed ossessiva, un riff ripetuto di violoncello, sassofono e tromba intonano melodie dissonanti ed unisone intervallate da fughe improvvisate, felini appostati che aspettano di balzare.

L’Africa di Coltrane è pluviale, barocca. Quella di Hemphill arida, circospetta.

Poi il ritmo diventa battaglia, affannarsi di uomini, predatori rincorrono prede, insetti che sfrigolano, barriti scomposti.
Tutto si placa, il flauto introduce alla festa, rarefatta, come se qualcuno la mirasse dalla collina sovrastante.

Nella stessa sessione (seppur pubblicato nel disco successivo) viene registrato “Hard Blues”, un blues urbano che parte giocoso, si stiracchia, ruggisce, si innervosisce, e ritorna all’origine.

Buon ascolto…


A masked Dogon waves his sax as an axe. Behind, flames and mud houses.

The first work of Julius Hemphill at his own name is a clear statement, already starting from the cover. Avantgarde looks back to the blues and the savannas of Mali to get forward.
Coltrane, among others, thought about it few years before.

A dry and obsessive drums, a repetitive cello riff, sax and trumpet singing off tunes melodies in unison and improvised fugas, felines in ambush ready for the leap.

The Africa of Coltrane is a rainforest, baroque. The one of Hemphill is arid, cautious.

Then the rythmn turns into battle, human crowds, predators chasing preys, sizzling insects, ruffled cries.
Everything calms down, the flute introduces to the celebration, rarefied, like someone was watching from the hill.

In the same session (although published in the following album) “Hard Blues” is recorded, an urban blues that starts playful, stretches, roars, becomes nervous, and goes back to the origin.

Have fun…