01 divine - ALeo Smith – trumpet, flugelhorn, gong, percussion
Dwight Andrews – alto flute, bass clarinet, tenor saxophone, triangles, mbira
Bobby Naughton – vibraharp, marimba, bells
Lester Bowie, Kenny Wheeler – trumpet (track 2)
Charlie Haden – double-bass (track 3)

“Divine Love” – 21:47
“Tastalun” – 6:38
“Spirituals: Language of Love” – 15:28
All compositions by Leo Smith
1978, ECM records

“Well, less is more, Lucrezia: I am judged.” Robert Browning

Sottrarre per aggiungere, il suono asciuga l’ambiente circostante con la sua purezza. L’aria così rarefatta vibra di frequenze perfette, aleatorie, ma perfette. Il velluto del flauto raccoglie le bolle percussive e la terra fine sparpagliata dalla tromba rugosa e sottile, tutto senza fretta, con slanci improvvisi ma presto ricomposti.

Un intermezzo, tre trombe scendono dalla vetta del brano precendente verso la vallata, una in testa le altre inseguono, la prima si ferma, aspetta, viene raggiunta, superata, insegue, va di pari passo. La seconda scatta, le altre due la lasciano andare e la controllano da lontano. La acciuffano e tutto si ripete.

Arrivate a valle, un antro li attende col grave riverbero di un contrabbasso. Ora il suono si fa misterioso, quasi lugubre, rimbomba, solo una di loro osa sfidare le corde spesse del basso. Dentro un clarinetto fa da guida, fino ad acque cristalline e creature sconosciute. Un sax tenore sembra indicare l’uscita, si, la luce filtra finalmente. Si ci spinge verso quella che sembra essere un’apertura, un flauto ci chiama, mellifluo, passi accorti, ci siamo, quasi. O forse no. Un’illusione, ancora una volta…


Substracting in order to add, the purity of sound dries out the space. The air, now with low density, vibrates with perfect frequencies, random, but perfect. The velvet of the flute catches the percussive bubbles and the subtle soil spread by the wrinkly thin trumpet, no hurry, with sudden leaps soon seized back.

Intermezzo, three trumpets climb down the peak of the previous piece, towards the valley, one heading, the rest following, the first one stops, lingers, reached and overtaken, chases back, adjusts his pace.
The second springs forward now, the other two control from behind. They get her and everything starts over.

Arrived, a cave now is guarded by the heavy reverberation of a double-bass. The sounds turns misterious, almost gloomy, resonates, only one of the three companions dares challenging the thick string of the bass. Inside, a clarinet guides to crystal clear water and to unknown creatures. A tenor sax seems to point to the exit, yes, light cracks in. A flute attracts mellifluous, careful steps, got there, almost. Or maybe not. An illusion, one more time…