Marx ha la visione definitiva di quella macchina-per-abbattere-i-limiti che si chiama capitalismo, ma non mette in questione il limite, solo la macchina.
Marx got the ultimate vision of that crushing-all-limits-machine that capitalism is, he does not question the limit though, only the machine.
Roberto Calasso, La rovina di Kasch
Anthropogenic pressures on the Earth System have reached a scale where abrupt global environmental change can no longer be excluded. … Transgressing one or more planetary boundaries may be deleterious or even catastrophic due to the risk of crossing thresholds that will trigger non-linear, abrupt environmental change within continental- to planetary-scale systems.
Planetary Boundaries: Exploring the Safe Operating Space for Humanity, Ecology and Society 14(2): 32
Marx soffia sulla macchina a vapore e ne inspira gli insalubri fumi. Si inebria, ed assuefatto, la pensa come comune salvezza, la democratizzazione del desiderio.
I padroni, pingui o atletici, non fanno altro che lucidare chiavi inglesi e lubrificare ingranaggi, anch’essi subdoli, costruiscono la loro salvezza, la volgarizzazione del desiderio.
Un nero monolite si innalza, il ciclo di Carnot inciso in profondità. Odissea termodinamica, che dura come il salto tra due fotogrammi.
I vecchi paradigmi credono agli asintoti, la produzione si avvicina al suo limite senza mai raggiungerlo, ed intanto non rallenta, illudendosi che non andrà mai a schiantarsi.
Ideologie asintotiche quindi, che non percepiscono il limite, correndogli velocemente in parallelo. Capitalismo e Socialismo soffrono della stessa malattia congenita, l’ipertrofia. Entrambi anelano con modalità contrapposte a superare i limiti che la Natura stessa impone. Entrambi sfidano il secondo principio della termodinamica, per ignoranza o hubris.
Si servono degli uomini come macchine, l’unica distinzione consiste nella distribuzione del surplus; non nella consapevolezza dell’infausta produzione di esubero e scarto che accellerano il processo spiraleggiante dell’aumento entropico.
Non bastano certo poche parole a smontare due visioni dell’uomo, che sono poi meno contrapposte di quanto non sembrino. Politici di belle speranze e di antiche glorie ripetono le stesse tristi filastrocche, da qualsiasi lato, creando una bugia stereofonica.
Impastano pagnotte in quantità mai prima solo considerate possibili, ora scoperto il lievito portentoso. Le distribuiscono nei circhi imbastiti permanentemente, con la minaccia del deserto al di là del tendone bicolore.
Il luogo comune, contraddicendo le leggi che governano l’universo, si è impossesato delle menti, forse anche di quelle migliori, e guida i nostri passi pifferando verso il miraggio del benessere crescente, pozzanghera che nasconde il baratro. Ci sono però tutte le avvisaglie dell’imminente caduta, ci sono epoche geologiche stravolte in pochi anni dopo una quiete di centomila rivoluzioni, ci sono tracotanti giornate estive ad ore sbagliate, fiocchi di neve incompleti, cristalli imperfetti, muri non valicabili distorti da miopi calcoli, cieli aperti su detriti dell’ingordigia, carcasse già consumate ed acide.
C’è chi propone limiti, orizzonti che dovremmo non oltrepassare, fossati di fuoco, nuove regole da contravvenire. Il regno della tecnica infinita ha amplificato ciò che prima si esprimeva blandamente, almeno su larga scala. I mezzi di cui disponiamo sono ancelle delle nostre più recondite perversioni, e della nostra stessa brillante mania di dominio. Chi sarà il guardiano del nostro recinto? Delegheremmo ancora a più illuminati? Ci prenderemo le colpe e spartiremo i compiti, non più fingendo di aver udito male, di aver sentito lamenti lontani che non ci appartengono? Di quali leggi saremo garanti?
Riecheggia ancora nella stanza grigia di Tebe il grido di Antigone:
“…né fu Diritto, che divide con gli dèi l’abisso, ordinatore di norme come quelle, per il mondo. Ero convinta: gli ordini che tu gridi non hanno tanto nerbo da far violare a chi ha morte in sé regole sovrumane, non mai scritte, senza cedimenti. Regole non d’un’ora, non d’un giorno fa. Hanno vita misteriosamente eterna. Nessuno sa radice della loro luce. E in nome d’esse non volevo colpe, io, nel tribunale degli dèi, intimidita da ragioni umane”
Marx blows on the steam machine and inhales its noxious vapours. He gets intoxicated, and once addicted, he thinks of it as the common asylum, the democratization of desire.
The masters, athletic or fat, polish their wrenches and oil their gears, and slyly construct their asylum, the vulgarization of desire.
A black monolith rises, the Carnot cycle deeply engraved. Thermodynamic odyssey, lasting as the gap between two frames.
Old paradigms believe in asymptotes, the production gets closer to its limit without reaching it, and in the meantime it does not slow down, with the illusion it will never crash.
Asymptotic ideologies then, with no perception of the limit, running parallel to it at high speed.
Capitalism and socialism suffer from the same inborn sickness, hypertrophy. Both crave with opposite modalities for going beyond the limits that Nature imposes. Both openly challenge the second law of thermodynamics, out of ignorance or hubris.
They use women and men as machines, the only distinction being on the distribution of the surplus; not on the awareness of the ominous production of excess and waste accelerating the spiraling process of the entropic increase.
These few statements are surely not enough to deflate two points of view on humanity, points of view that are ultimately more similar than they appear to be. Promising young politicians and old embalmed ones rave over and over the same stale rhyme, out each corner, creating a stereophonic lie.
Commonplace takes over our mind, perhaps even the best ones, in contradiction with the laws of the universe, and guides our steps pipering towars the mirage of everincreasing wealth, a pond where the chasm lurks behind.
All around, though, there are signs of the coming fall, geological ages altered in a bunch of years after a plateau during hundred thousand revolutions, arrogant summer days showing up at odd hours, uncomplete snowflakes, imperfect crystals, walls not to be crossed distorted by shortsighted calculus, skies open on debris of greed, acid half consumed carcasses.
They bake bread in huge quantity, as never before conceivable, now that a miraculous yeast has been discovered. Then they distribute it in a pemanent circus, with the threat of the desert out there.
There are those who propose limits, horizons that we should not reach, fire trenches, new rules to break. The kingdom of endless technique has amplified what before was only mildly expressing itself, at least on a large scale. The means we have in our possession are maids to our most hidden perversions, and to our splendid mania of dominion. Who will guard us inside our paddock? Will we delegate to other wise ones? Will we take the blame and share tasks, not faking anymore of having misheard faraway laments, not belonging to us? Which laws we will vouch for?
Antigone’s cry is still echoing in the grey hall of Thebe:
“…not such are the laws set among men by the justice who dwells with the gods below; nor deemed I that thy decrees were of such force, that a mortal could override the unwritten and unfailing statutes of heaven. For their life is not of to-day or yesterday, but from all time, and no man knows when they were first put forth. Not through dread of any human pride could I answer to the gods for breaking these.”